5 saker som ger ditt bolag huvudvärk och hur du lindrar dessa utan Ipren

5 saker som ger ditt bolag huvudvärk och hur du lindrar dessa utan Ipren

Publicerad den 02.05.2018, 14:46

Större bolag har oftast en organiserad kundreskontra för att bevaka alla transaktioner som görs inom företaget. Andra bolag har kanske ett färre antal personer utsedda medan hos ett litet bolag kan VD:n sköta det mesta. Oavsett så finns det en frågeställning som ger alla lika mycket huvudvärk – vad gör vi om bolaget inte går runt?

 

  1. Långa kredittider

    Det är inte ovanligt att man ger de större kunderna lite särbehandling och därmed längre kredittider. Upp mot 90 dagar är inte optimalt för bolagets likviditet men i vissa fall bara att acceptera. Upplever man att man hamnar i ett kritiskt läge med dessa kunder är det ultimata att finansiera/sälja sin faktura, man får pengarna snabbt in på företagskontot och bibehåller kundens önskade kredittid.


  2. Sena betalningar

    Inbetalningar är den mest svårstyrda typen av likviditetsflöde eftersom det ligger utanför ens egna kontroll. Många företag upplever idag att de har likviditetsproblem som orsakas av sena betalningar. Lösningarna på problemet kan vara följande – antingen gör man affärer med bättre kunder, man förhandlar till sig kortare kredittider eller så lämnar man över kreditrisken till ett bolag som köper fakturan.


  3. Risken när man ska sälja sin faktura

    Redan när man levererar sin vara eller tjänst mot en faktura tar man en ekonomisk risk. Uteblir betalningen ökar denna risk och om kunden förväntar sig fortsatta leveranser trots uteblivna betalningar ökar förstås risktagandet ytterligare. Inte lönsamt för företaget och inte lönsamt för dig själv då den inre stressen börjar gro. Här kan en Ipren i och för sig hjälpa kortsiktigt. Men långsiktig – nej.


  4. Administration

    Sena betalningar resulterar även i mer administration för ditt företag. De vanligaste anledningarna till varför en faktura blir sent betald är oftast att: Fakturan inte har nått fram till kunden, fakturan är inte korrekt utställd, kunden är inte överens om att tjänsten/varan är levererad eller så har kunden ekonomiska problem och kan helt enkelt inte betala fakturan. All denna tid som går åt till att undersöka och administrera kan ni överlämna till ett företag som köper fakturan, helt plötsligt har ni frigjort resurser som kan fokusera på viktigare saker.


  5. Dålig likviditet

    Alla ovan nämnda element bidrar till att företaget får sämre likviditet. Jag tror inte jag behöver förklara mig så mycket mer än att det absolut snabbaste sättet att öka sin likviditet eller förbättra sina siffror inför bokslut är att finansiera sina fakturor och därmed få pengar in på företagskontot snabbt.

 

När man ska sälja sin faktura finns det flera sätt att göra sig av med sin huvudvärk så att ni faktiskt kan fokusera på er egentliga verksamhet och bli mer lönsamma. Idag finns det ett flertal olika metoder. Peer-to-Peer, banklån, factoring, fakturabelåning, crowdfunding, leasing etc.