5 frågor du bör ställa till finansieringsbolaget innan du säljer dina fakturor

5 frågor du bör ställa till finansieringsbolaget innan du säljer dina fakturor

Publicerad den 02.05.2018, 15:11

1.    Hur kommer ni hantera min relation till kunderna? När du säljer din faktura så innebär det att du lämnar över den administrativa handläggningen till det finansieringsbolag som köpt fakturan. Säkerställ att de vårdar relationen på samma sätt som ni vårdar era kunder. Kontakt sker ofta både via mail och telefon så det är viktigt att ni känner er trygga med att lägga över detta ansvar i händerna på finansieringsbolaget.

2.    Vad kostar det? A och O är att alltid se över avtalet. Finns det några startavgifter, års- eller månadsavgifter? Finns det några andra ”dolda avgifter” inbakade i avtalet som inte har nämnts? Kommer ni alltid få samma % utbetalt av fakturabeloppet oavsett vilken kund fakturan är utställd mot? Hämta in all denna information och sammanställ så du sedan kan jämföra mellan finansieringsbolagen. Tro mig, det kommer variera mycket!

3.   Binder jag upp mig på något? Vissa finansieringsbolag har bindningstid på ett eller flera år, då kan det vara svårt att ta sig ur ett avtal om det är så att ni inte känner er nöjda. Det ultimata är alltså att välja det finansieringsbolag som inte har någon bindningstid alls. Ni kan då vara flexibla och själv välja när eller hur många fakturor ni vill sälja. Hos andra finansieringsbolag kan man även behöva binda upp sig på X antal sålda fakturor per månad. Detta är inte heller det bästa då det kan variera hur ni fakturerar era kunder. Utvärdera ordentligt och se till att det är så lite kostnader som möjligt utöver den % av fakturabeloppet som finansieringsbolaget tar betalt för.

4.   Vad krävs det för att jag ska bli kund hos er? Alla finansieringsbolag har sin egen kreditpolicy men följer finansinspektionens regler. Det kommer alltid göras en kontroll på ditt bolag samt ägarna för att säkerhetsställa att finansieringsbolaget inte tar några större risker. Var noga med att fråga om ni behöver gå i borgen eller inte när ni säljer en faktura och att detta är förtydligat i ert avtal.

5.   Vad händer om min kund inte betalar? Vid fakturaköp så kontaktar alltid finansieringsbolaget er kund för ett s.k. leveransgodkännade för att säkerhetsställa att tjänsten eller varan är levererad och att fakturainformationen stämmer. Säger kunden nej så kommer inte finansieringsbolaget att köpa denna faktura och du som säljare kommer att kontaktas. Om kunden godkänner men finansieringsbolaget sedan inte får betalt skickas det först ut en påminnelse och sedan ett inkassokrav. Om fakturan fortfarande inte betalas sker hanteringen olika beroende på om ni sålt fakturan med regress, utan regress eller med borgen. Fråga ditt finansieringsbolag vad som gäller för dig.

Se våra olika tjänster för fakturafinansiering